Wat is de visie van de school?
Wij Iedereen is welkom bij ons. Wat de afkomst of het niveau ook is. Samenwerken is voor ons het allerbelangrijkst. Met onze leerlingen en hun ouders, onderling en met partners. We zijn proactief en coachen en begeleiden intensief.
Maken We zijn een beroepsgerichte school. We zijn allemaal makers, leren een goede theoretische basis en steken onze handen uit de mouwen. We leren diverse vakken en beroepsrichtingen en kiezen een profiel. We krijgen de mogelijkheid om veel eigen keuzes te maken en worden hierin intensief begeleid. We denken in oplossingen.
Morgen Morgen begint vandaag. Met verantwoordelijkheid nemen en hard werken. Maar het is ook een kleine stap naar de toekomst. De toekomst van al onze leerlingen en medewerkers. Wij willen ze goed voorbereiden op de wereld van morgen en hun plek daarin. Elke dag weer een nieuw begin en volgende stap.
Wat is de visie van de school op een doorlopende leerlijn?
We bieden zo praktisch mogelijk onderwijs aan in alle vakken. Na een brede oriëntatie in twee jaar onderbouw, bepalen we het juiste niveau en kiest de leerling het best passende profiel voor de bovenbouw. Projectmatig en thematisch werken, soms met externe opdrachtgevers, stimuleert creativiteit en praktische vaardigheden. Docenten geven in verschillende leerjaren les, zodat er een goede overdracht tussen leerjaren plaatsvindt. Hiermee zorgen we voor continuïteit en groei gedurende de hele schoolperiode. Onze focus ligt op het voorbereiden van elke leerling op een succesvolle toekomst, waarbij samenwerking en praktijkgericht leren centraal staan.
Wat is de visie van de school op pedagogisch-didactisch handelen?
We geloven in het bieden van kansen aan elke leerling. We kennen elke leerling en nemen hun individuele behoeften serieus. Daarom creëren we een positieve en stimulerende omgeving waarin succeservaringen worden aangemoedigd en lesdoelen duidelijk zijn voor alle leerlingen. Instructie, tempo en verwerking worden afgestemd op de behoeften van de leerling, met warm contact met ouders om samen te werken aan de ontwikkeling van het kind. Door een veilig leerklimaat te bevorderen en leerlingen te stimuleren om na te denken over hun eigen ontwikkeling, streven we elke dag naar een nieuw begin en een volgende stap in hun groei.
Wat is de visie van de school op taalvaardigheid?
We streven ernaar dat elke leerling het onderwijs kan volgen dat past, ongeacht taalachtergrond. Het is belangrijk dat geen enkele leerling door taalachterstand een lager niveau hoeft te doen dan verwacht wordt. Met een concreet taalbeleid en gerichte aanpak in de klas kunnen de schoolresultaten van alle leerlingen, inclusief taalzwakke en anderstalige leerlingen, verbeteren.
Gezamenlijk werken we aan succesvolle strategieën en een taalrijke leeromgeving, waarbij alle medewerkers het proces tot verbetering van taal- en leesvaardigheid ondersteunen. Dit is cruciaal in alle vakken, aangezien taal onlosmakelijk verbonden is met leren. Het vak Nederlands speelt hierin een ondersteunende rol; wat bij dit vak wordt aangeleerd, kan worden toegepast bij de inhoud van andere vakken. Daarom heeft iedere medewerker een taak in het verbeteren van de taal- en leesvaardigheid van de leerlingen.
Wat is de visie van de school op rekenvaardigheid?
Om onze leerlingen goed voor te bereiden op hun toekomst, is het belangrijk dat zowel leerlingen als medewerkers werken aan een optimale ontwikkeling van de rekenvaardigheden. Deze zijn nodig om de lessen goed te kunnen volgen en vormen een basis voor een succesvolle doorstroom naar vervolgopleidingen. Rekenen is daarom de verantwoordelijkheid van de hele school. We zetten ons in om leerlingen voldoende handvatten te bieden om de basisvaardigheden rekenen te beheersen. Op deze manier dragen we bij aan het afleveren van zelfredzame burgers aan de maatschappij.
Wat is de visie van de school op burgerschap?
We hebben vier pijlers opgesteld voor burgerschapsonderwijs, gebaseerd op wat we belangrijk vinden voor onze leerlingen om zich te kunnen redden in de maatschappij. De bijbehorende doelen omvatten kennis, houdingen en vaardigheden die leerlingen helpen om actief deel te nemen aan onze democratische samenleving. We bieden deze leerdoelen concentrisch aan, zodat leerlingen herhaaldelijk worden blootgesteld aan de onderwerpen en er actief mee kunnen oefenen.
De pijlers van ons burgerschapsonderwijs zijn:
- Zelfredzaamheid in de maatschappij, waarbij leerlingen leren om zich digitaal te redden, informatiebronnen te beoordelen, en om te gaan met geld.
- Deelnemen aan de samenleving, waarbij leerlingen begrip ontwikkelen voor de werking van de democratische samenleving en leren hoe ze invloed kunnen uitoefenen.
- Het maken van eigen keuzes, waarbij leerlingen gezonde keuzes leren maken, hun wensen en grenzen kennen, en doelen kunnen stellen en behalen.
- Respectvol omgaan met elkaar, waarbij leerlingen leren verschillen en overeenkomsten tussen mensen te herkennen, respectvol met anderen om te gaan, naar elkaar te luisteren, hun mening te uiten, en interesse te tonen in anderen.
Wat is de visie van de school op digitale vaardigheid?
We willen niet alleen digitale vaardigheden onderwijzen, maar ook praktisch toepassen in ons onderwijs. We leggen de focus op het verwerven van kennis en vaardigheden met betrekking tot digitale technologie, media en artificiële intelligentie, zodat leerlingen begrijpen hoe ze die kunnen gebruiken. We moedigen hen aan om slimme keuzes te maken bij het gebruik van digitale tools, en we willen dat ze praktische vaardigheden ontwikkelen die hen helpen in hun toekomstige carrière en dagelijks leven. Zo bereiden we onze leerlingen voor op de wereld van morgen.
Wat is de visie van de school op toetsing en examinering?
Ons hogere doel van toetsing en feedback is om leerlingen uit te dagen het beste uit zichzelf te halen. Aan het einde van de onderbouw zijn er voldoende, valide gegevens om de leerling op het juiste niveau te plaatsen. In de bovenbouw bieden we leerlingen de mogelijkheid om voor specifieke vakken op een hoger niveau examen te doen. Onze toetsing is veelzijdig en praktisch, variërend van traditionele schriftelijke toetsen tot praktijkgerichte opdrachten die een realistische weergave zijn van situaties uit de echte wereld. En om ervoor te zorgen dat we elke leerling op de voet volgen, maken we intensief gebruik van het Cito volgsysteem. Onze focus ligt niet alleen op het meten van kennis, maar vooral op het ontwikkelen van vaardigheden die leerlingen voorbereiden op de uitdagingen van morgen.
Toetsing kan variëren van schriftelijke toetsen tot formatieve evaluaties en praktijkgerichte opdrachten. Daarnaast maken we gebruik van het Cito volgsysteem.